Marketing w pandemii

COVID-19 zebrał żniwo na każdym polu: konsekwencje sięgnęły poziomu, na który trudno byłoby się przygotować, a efekty gospodarcze pandemii  pojawiają się we wszystkich branżach bez wyjątku. Jak poradzić sobie w czasie, gdy klienci szukają oszczędności, rynek kurczy się, a sprzedaż spada? Istnieje kilka sposobów na to, by w kryzysie ograniczyć straty i przetrwać w biznesie. Frustracja i załamywanie rąk to naturalne reakcje, ale zdecydowanie kiepscy doradcy w trudnych chwilach. To oczywiste, że złość związana z ogólną kondycją rynku i lęk o przyszłość firmy dopadają każdego, kogo dotykają biznesowe skutki pandemii. Choć sytuacja jest szczególnie wymagająca, można ją wykorzystać, dlatego warto zacząć od określenia szans i możliwości.

 

Znajdź potencjał

Pandemia skutecznie zmusiła przedsiębiorców do tego, by zwolnili tempo. Nie tylko tempo rozwoju, ale też codziennej pracy czy planowania. Przestój w branży to szereg dotkliwych konsekwencji, ale przy tym okazja, która w innych okolicznościach mogłaby się nie pojawić: jeśli dotąd brakowało czasu na wnikliwą analizę, przewartościowanie projektów, sondowanie, rzetelny research, nawiązanie bliższej relacji z klientami czy zbudowanie wizerunku marki w sieci, pandemia może okazać się dobrym momentem na podobne działania.

Pierwszym krokiem może być na przykład przeanalizowanie wszystkich kluczowych dla pracy elementów. Na początek cele i wartości marki – ich realizacja i utrzymanie ma ogromne znaczenie, a w codziennym natłoku zadań trudno znaleźć chwilę, by przyjrzeć się bliżej szczegółom. Podobnie rzecz ma się w przypadku strategii marketingowej, która zawsze ma szansę stać się lepsza, bardziej dopracowana i skuteczniej zaplanowana. Jeśli dotąd obyło się bez konkretnych planów marketingowych, etap przestoju spowodowanego pandemią jest szansą na stworzenie przemyślanej, pełnej strategii, która nie musi okazać się wyjściem jedynie na okres kryzysu.

Jeśli firmowa strona internetowa wymaga poprawek lub wypełnienia wartościową treścią, to również właśnie teraz można poświęcić temu nieco więcej uwagi. Dobry kontent to dla klienta doskonały powód, by zaufać marce i zostać z nią na dłużej – funkcjonalna, interesująca strona to pierwszy krok dla marki w sieci. Jeśli dotąd działania on-line były żadne lub ograniczone do minimum, zdecydowanie warto zacząć budować pozycję w Internecie, bo – właśnie w wyniku pandemii – przybywa tam klientów i firm. Biznes przenosi się do sieci z wielu powodów, i na pewno zostanie na dłużej.

Wartość, nie ilość – 9 kroków dla biznesu w pandemii.

Nie zatrzymuj się

To pewne, że problemy w pierwszej kolejności skłonią przedsiębiorców do ograniczenia działalności i cięcia kosztów. To odruch, który trudno powstrzymać, ale lepszym rozwiązaniem będzie próba utrzymania działalności na stałym poziomie. W tym wypadku optymalizacja zastępuje minimalizacje: być może sprzedaż bezpośrednią uda się przenieść do sieci, lub można odnaleźć inną bezpieczną drogę zaopatrywania dotychczasowych klientów? Spowolniona praca nie musi być równoznaczna z zawieszeniem działalności.

Zaufaj strategii marketingowej

Firmy, które pozwolą sobie na inwestowanie jakichkolwiek środków, mogą rozważyć wsparcie marketingu. Jeśli istnieje już odpowiedni dział – być może dobrze byłoby go zmobilizować, jeśli nie, zewnętrzna pomoc w opracowaniu drogi do utrzymania płynności i wartości marki będzie tak samo dobra. Ważne, by zaufać planom i zdobyć się na krok w kierunku profesjonalnego marketingu, który będzie tak samo mierzalny, jak i wymierny.

Analiza

Czas, którego w pandemii chcąc nie chcąc przybywa, daje możliwość przeniesienia środka ciężkości z działania na analizę tego, co już zostało wykonane, i tego, co mogłoby okazać się korzystne w przyszłości. Oznacza to głównie poświęcenie uwagi obecnym strategiom, planom, projektom i efektom, jakie przyniosły lub przynieść powinny – wszystko, co wydarzyło się w przestrzeni firmy jest źródłem cennych informacji.

Planowanie

W pandemii, gdy rynek jest niepewny, a sytuacja zmienia się z każdym dniem, nie ma miejsca na przypadkowe działanie. W chwilach kryzysu sprawdzi się nieco bardziej zachowawcze działanie – zamiast nowych rozwiązań postaw na te kroki, które dotąd dawały najlepsze efekty.

Elastyczne podejście

Trudno dziś o stabilizację w biznesie. Równie trudno o pewny segment rynku czy gwarancję powodzenia, dlatego lepiej jest nastawić się na zmiany, zamiast się ograniczać. Być może stała oferta mogłaby się nieco zmienić, i przyciągnęłaby nowych klientów? Każdy pomysł, który pomaga reagować na bieżąco, jest dobry – działaj elastycznie, by lepiej znosić turbulencje w branży.

Komunikacja

Zmęczony dezinformacją i natłokiem trudnych wiadomości klient liczy na jasny, wartościowy przekaz. Siłę ma prosty, precyzyjny komunikat, jego merytoryczna i edukacyjna strona. Przy tym ważne jest odpowiednie podejście do klienta – dopasowane do jego potrzeb i oczekiwań.

Zatrzymaj klienta

W kryzysowych okolicznościach trudno pozyskać klienta, który – zachowawczo –stara się ograniczyć potrzeby do minimum. Wtedy jednym z najważniejszych celów okazuje się zatrzymanie tych, którzy już zaufali marce, i wracają regularnie. Zachowanie dobrej relacji ze stałymi klientami dodatkowo zyskuje na wartości, dlatego warto poświęcić więcej uwagi zdobytym dotąd  kontaktom.

Bądź on-line

Pandemia zepchnęła do sieci nie tylko relacje międzyludzkie – te biznesowe też. To oznacza jedno – obecność w internecie w przypadku większości firm jest niemal koniecznością, by mogły przetrwać niekorzystny moment. Dopracowanie strony internetowej, oferty, strategii działań on-line, przygotowanie platformy sprzedażowej czy komunikatora dla klientów odwiedzających sklep to przykłady tego, co można zrobić, by marka skutecznie zaistniała w sieci, i mogła nadal dobrze funkcjonować.

Liczą się ludzie

Atmosfera towarzysząca pogorszeniu się sytuacji na świecie powoduje kolejne napięcia, ale właśnie w takich chwilach warto pokazać po prostu ludzką twarz biznesu. Za każdą transakcją stoją ludzie – po obu stronach, dlatego liczy się też to, by w trudnym momencie okazywać wsparcie, komunikować się uważnie i zachować etyczne zasady w biznesie, a przy tym – w miarę możliwości –wspierać innych przedsiębiorców czy bezpośrednio walkę z pandemią. To procentuje na wielu polach.

Marketing w pandemii – praktycznie

Wszystkie sugestie mają swoje zastosowanie w praktyce. Nie istnieje idealna rada dla wszystkich, ale wśród działań, które mogą okazać się przydatne, na pewno znajdą się:

– darmowe udostępnienie dotychczas płatnych opcji dla klientów,

– przemyślane promocje/bonusy zamiast bezwartościowych gratisów,

– promocja zamawiania usług z odroczonym terminem realizacji,

– przygotowanie poradników, broszur i rzetelnych treści z myślą o klientach,

– podniesienie jakości obsług klienta,

– inwestowanie w najlepsze: przemyślane rozwiązania, efektywne działania, sprawdzone oferty i rokujące produkty, a także kampanie, które już przyniosły efekty.

Działaj z korzyścią dla innych

Prospołeczne kroki są zawsze dobrze odbierane, a w czasie pandemii doceniamy je podwójnie. Nie chodzi o to, by z działalności dobroczynnej tworzyć strategię marketingową, ale by pokazać ludzkie oblicze biznesu i wspierać się, gdy przychodzi taka konieczność.

Nie warto bić na oślep i chwytać się czegokolwiek – inwestuj, w tym w marketing, bezpiecznie, nie brawurowo. Analizuj, wyciągaj wnioski i planuj, a jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zaufaj specjalistom. Oddanie sprawy ludziom, którzy wiedzą, co robią, może przynieść mnóstwo korzyści dla biznesu. Nawet gdy sytuacja nie jest zachęcająca, nie warto się zatrzymywać – każdy krok się liczy.