Czym jest social media marketing i jakie przynosi korzyści?

Jeszcze jakiś czas temu mawiało się, że jeśli nie jest się w internecie, to się nie istnieje. Ostatnio to powiedzenie zaczęło dotyczyć szczególnie mediów społecznościowych. I nie chodzi tu tylko o osoby prywatne, ale także o firmy i marki! Osoby poszukujących informacji w internecie i traktujące go jako główne okno na świat mogą nigdy nie dowiedzieć się o przedsiębiorstwie, jeżeli to nie posiada swojego profilu w social mediach. Według PewResearchCenter w 2019 roku aż 58% Polaków korzystało z mediów społecznościowych. To dobry argument za tym, aby w nich zaistnieć.

Social media marketing – co to jest?

Korzyści, jakie może przynieść social media marketing, to jedno. Najpierw jednak warto zapoznać się ze specyfiką serwisów, na których prowadzone są działania z tej kategorii oraz na czym dokładnie one polegają. W ten sposób uzyskasz pełen obraz sytuacji oraz dowiesz się, czym dokładnie jest marketing w mediach społecznościowych.

Czym są media społecznościowe?

Social media to strony internetowe oraz aplikacje pozwalające na tworzenie oraz wymianę treści. Cechują się nieograniczoną interakcją między użytkownikami, która odbywa się w czasie rzeczywistym. Ta często ma formę tekstu grafiki, zdjęcia lub filmu. W zależności od rodzaju treści umieszczanych w serwisach społecznościowych można je podzielić na:

  • mikroblogi (np. Twitter),
  • społeczności treściowe (np. YouTube),
  • serwisy społecznościowe (np. Facebook, LinkedIn).

Media społecznościowe obecne są w internecie od samego początku, choć nabrały na sile dopiero na początku XXI wieku. Od tego czasu zyskiwały uwagę marketingowców do momentu, aż utworzyła się oddzielna gałąź działań reklamowych odnoszących się do social mediów. Wśród najpopularniejszych serwisów w obecnym czasie warto wyróżnić:

  • YouTube,
  • Facebook,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • Snapchat,
  • LinkedIn

Co to jest marketing internetowy?

Pod nazwą „marketing internetowy” kryje się ogół działań reklamowych podejmowanych w internecie. Te mają służyć budowaniu rozpoznawalności marki w sieci przez dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Prowadzi się je głównie za pomocą:

  • treści na własnej strony internetowej czy blogu (tzw. content marketing),
  • wyszukiwarek internetowych (SEO oraz SEM),
  • mediów społecznościowych (tytułowy social media marketing).

Wbrew podziałowi wszystkie powyższe zakresy działań są od siebie zależne i połączone ze sobą. Tworzenie nowej treści na swoją stronę pomoże ci w tworzeniu treści na media społecznościowe, a same przydatne treści podniosą twoją pozycję w wyszukiwarkach internetowych.

Czym jest social media marketing?

Skoro już wiadomo czy są social media oraz marketing internetowy, można przejść do głównego dania. Social media marketing to grupa działań marketingowych podejmowanych w celu generowania ruchu na stronie, wykorzystując do tego media społecznościowe.

Marketing w mediach społecznościowych można podzielić na:

  • darmowy – polegający na tworzeniu profili marki oraz prowadzeniu ich przez tworzenie nowych postów zgodnych z obraną strategią oraz komunikację z obserwatorami,
  • płatny – pozwalający na skorzystanie z oferowanych za opłatą rozwiązań i narzędzi zaimplementowanych w danym medium społecznościowym.

Social media służą znalezieniu nowych klientów i dotarciu do nich z reklamą. To idealne miejsce do aktywnego komunikowania się ze stałą grupą odbiorców, a co za tym idzie także budowanie więzi na linii klient-marka. Marketing w serwisach społecznościowych to idealny sposób na realizowanie długofalowej strategii marketingowej mającej podnieść rozpoznawalność i świadomość marki wśród stałych i potencjalnych klientów.

Zalety i wady social media marketingu

Social media marketing
Zalety Wady
Bezpośredni kontakt z klientem Możliwość powstania sytuacji kryzysowej
Duży zasięg informacji i spora grupa odbiorców Duży szum informacyjny
Szybkość rozprzestrzeniania się informacji Brak kontroli nad przekazywanymi informacjami
Możliwość budowania relacji z klientem Działania w social mediach zajmują sporo czasu

Na czym polegają działania marketingowe w social mediach?

Wybór odpowiedniej platformy

Pierwszym krokiem, jeszcze przed rozpoczęciem realizacji strategii marketingowej w social mediach, jest wybór odpowiedniego portalu społecznościowego. Pod tym względem warto pod wziąć uwagę specyfikę danej platformy, jednak szczególnie warto skupić się na grupie docelowej. Należy określić:

  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • płeć,
  • zainteresowania

To podstawowe wskaźniki grupy docelowej, które mogą podpowiedzieć, w jakich mediach społecznościowych się udzielać, aby odnieść wymierny skutek. Poświęcenie chwili na zastanowienie lub inwestycja w badania może być naprawdę dobrym pomysłem.

Publikacja treści

Ten aspekt social media marketingu opiera się w dużej mierze na strategii marketingu wirusowego. Polega to na tworzeniu dobrze przygotowanych treści, które są w stanie wygenerować duży ruch i zaangażowanie społeczności w postaci akcji możliwych na danej platformie społecznościowej. W ten sposób zasięg treści publikowanych w social mediach zwiększa się lawinowo, dzięki czemu można dotrzeć do naprawdę dużej liczby osób.

Komunikacja ze społecznością

Oprócz tworzenia treści na social mediach bardzo dużą wagę należy przyłożyć do interakcji, do których na nich dochodzi. Dlatego osoby prowadzące profile muszą mieć świadomość, jak duże znaczenie ma komunikacja z odbiorcami. Jest to podstawa istnienia w mediach społecznościowych. Należy odpowiadać na pytania, komentarze i oznaczenia, aby pokazać użytkownikom, że marce na nich zależy.

Reklamy w social media marketingu

Media społecznościowe już od jakiegoś czasu oferują szereg narzędzi, które pomagają monitorować zachowanie użytkowników oraz mierzyć efektywność swoich działań. Oprócz tego istnieją płatne formaty treści, które można wykorzystać w dotarciu do jeszcze większego grona odbiorców. Tego rodzaju działania pozwalają przeprowadzić pomiar ROI (ang. return on investment), czyli wskaźnika informującego o zwrocie z inwestycji.

Zastanawiając się, czy płatny social media marketing jest odpowiedni dla twojej marki, weź pod uwagę m.in.:

  • budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na działania,
  • oczekiwane efekty (np. zwiększenie ruchu na stronie głównej czy rozpoznawalności profilu),
  • aktualną świadomość działalności firmy,
  • aktualny etap rozwoju marki.

Wiele firm decyduje się na zaplanowanie odpowiedniej strategii zawierającej połączenie przemyślanych działań organicznych z wykorzystaniem opcji płatnej.