Content marketing – jak przyciągnąć nowych odbiorców, jak tworzyć treści?

Content marketing jest specjalną formą promocji. Polega bowiem na tworzeniu wartościowych i wysoce jakościowych treści – tutaj nie ma miejsca na bylejakość. Content marketing owocuje w treści przydatne użytkownikom, które mogą ich potencjalnie zainteresować, np. do zakupu danego produktu, jednak nie zawsze jest główny cel tworzenia content marketingu. Ta forma promocji znakomicie wspiera SEO, buduje ekspercki wizerunek marki oraz poszerza świadomość. U części osób istnieje przeświadczenie, że content marketing – w odróżnieniu od copywritingu – nie sprzedaje, a więc nie stanowi opłacalnej firmy reklamy. Nic bardziej mylnego! Content marketing to świetny sposób na skuteczną reklamę. Jak tworzyć wartościowy content? O czym warto pamiętać? Przedstawimy Ci tajniki content marketingu!

Jakie wyróżniamy formy content marketingu?

Dla wielu osób pierwszym skojarzeniem, jakie nasuwa się pod pojęciem content marketingu, są nieśmiertelne wpisy blogowe. W rzeczywistości jest to pojęcie-parasol, o szerszym znaczeniu, obejmującym treści różnego rodzaju, nie tylko te pisane! Można powiedzieć, że content marketing funkcjonuje również na pograniczu innych form promocji.

Mówiąc o content marketingu, możemy również mieć na myśli artykuły blogowe, newslettery pojawiające się w skrzynkach mailowych czy posty w mediach społecznościowych – najpopularniejsze formy contentu. Oprócz tego są to również specjalistyczne e-booki, filmy video, podcasty, live nagrywany we współpracy ze znanym influencerem, grafiki oraz webinary. Aby można to było nazwać content marketingiem, musi jednak zostać spełniony jeden najważniejszy warunek. Treści faktycznie powinny być wysokiej jakości – nie ma tu miejsca na lanie wody. Content marketing z założenia powinien dostarczać odbiorcom jakąś wartości, zaciekawić ich, odpowiedzieć na ich pytania. Dosyć istotne jest również wpasowanie contentu w strategię marketingową – trzeba trafić z przekazem do właściwego grona odbiorców, idealnie wpasować się w ich potrzeby, które powinny korespondować z wizerunkiem marki. Można to zrobić za pomocą różnych technik – jedną z popularniejszych jest storytelling.

Jak dobrać odpowiednią formę content marketingu?

Istotne jest, aby dobór formy content marketingu nie był przypadkowy – powinien zostać dobrany odpowiednio do przyjętej strategii, która ukierunkowana jest na realizację konkretnych celów i dotarcie do określonej grupy docelowej.

Strategia content marketingowa musi się opierać na specyfice oferty, brać pod uwagę możliwości konkurencji, budżet przeznaczony na działania promocyjne oraz uwzględniać inne wdrożone działania promocyjne.

Jak tworzyć skuteczne treści?

Aby stworzyć naprawdę angażujące treści, potrzebna jest dobra organizacja pracy oraz… empatia! Content marketing może się wyróżnić na tle konkurencji – ale najpierw trzeba dokonać analizy treści, które ona tworzy, aby uniknąć powielania contentu i stworzyć coś oryginalnego.

Oto 3 najważniejsze wyróżniki, które pomogą twórcy przed tworzeniem content marketingu:

Grupa odbiorców

Kim są ludzie, którzy mogą sympatyzować z Twoją firmą? Do kogo tak naprawdę będzie kierowany przekaz? Zanim stworzy się content, trzeba wiedzieć, dla kogo się go robi. Jakie zainteresowania ma grupa potencjalnych odbiorców? W jaki sposób się wypowiada, jakiego języka używa? Co ich najbardziej emocjonuje? Poznaj grupę, dla której tworzysz i skup się na tym, aby przekazać jej coś, co będzie przystępne w odbiorze, ale nie będzie banałem, i trafi w jej gust. Publikuj swoje treści tam, gdzie przebywają Twoi odbiorcy.

Treść

Treść, czyli esencja. Tutaj liczy się wartość dodana. Treść content marketingowa powinna identyfikować Twoją markę, umiejscowić ją w danym miejscu i przekazać coś wartościowego odbiorcy – musi zaczerpnąć on korzyść z tego, że poświęcił swój czas na zapoznanie się z tworzonym przez Ciebie contentem. Nie zapomnij zatem poruszyć jego emocji. Content powinien płynąć, być przyjemny i lekki w odbiorze.

Google

Nie możemy zapomnieć o wyszukiwarce. Organiczne wizyty na stronie niosą ogromną wartość. Potrzebna jest jednak skuteczna optymalizacja pod Google. Wyszukaj odpowiednie słowa kluczowe, którymi nasycisz tekst – ten krok musi być u Ciebie zrobiony lepiej niż u konkurencji.

Kiedy zawarłeś wszystkie punkty – możesz tworzyć swoje treści zgodnie z niniejszymi zasadami:

  • Wykorzystaj emocje odbiorców, aby ich poruszyć nietuzinkowym contentem. Tworzenie treści, w których poza faktami znajdzie się miejsce dla emocji odbiorców to klucz do sukcesu.
  • Zaoferuj odbiorcy to, czego nie zaoferowała konkurencja, lub zaprezentuj to w ciekawszej formie, w bardziej szczegółowy sposób.
  • Przywiąż dużą wagę do budowania spójnego wizerunku marki, ważne, aby wszystko się ze sobą dobrze „sklejało”, jednak nie bądź nudny – wyrazista osobowość to coś, co odbiorcy na pewno docenią.
  • Czasem warto zaryzykować i zaskoczyć odbiorcę czymś nieoczywistym, co się dobrze sprzeda.
  • W obecnych czasach zwykłe teksty przechodzą bez echa, istnieje wiele blogów, których niestety nikt nie odwiedza – lepiej nie bądź jednym z takich.
  • Skup się na skutecznej dystrybucji treści – trafiaj w miejsca, gdzie znajdziesz swoich odbiorców.

Jakie płyną korzyści z content marketingu?

Wiedząc już, czym jest content marketing i jakie przybiera formy, nietrudno nie zauważyć, że oryginalne, wyrywające z butów treści i wyraziste osobowości budują tożsamość marki i są nią same w sobie. To właśnie content marketing sprzyja rozwojowi firm, powiększa grono odbiorców i dostarcza fanów.

Dobrze wykonany content marketing przyniesie wiele korzyści:

  • zwiększy zauważalność firmy na rynku wśród jej potencjalnych klientów;
  • zbuduje wyjątkowy wizerunek marki;
  • stworzy wrażenie dużej przystępności firmy, szczególnie gdy postawisz na przystępnie napisane treści przedstawione w ciekawy sposób;
  • zapewni zaufanie wśród odbiorców;
  • jeśli trafi do najbardziej zaangażowanych – zyskasz darmową reklamę wśród osób, które same będą podawały dalej informacje o Twojej firmie;
  • zbuduje wizerunek firmy jako przystępnego eksperta z ludzką twarzą;
  • przyczyni się do wzrostu ruchu na stronie, sprawiając, że pojawi się ona wyżej w Google;
  • wszystkie powyższe punkty przełożą się na sprzedaż!

O czym warto pamiętać? Nie bój się być oryginalny, wyjątkowy, inny. Dzisiaj ludzie stawiają na autentyczność, o wiele bardziej ceniąc sobie przystępność i humor, niż sztywne ramy i brak „ludzkiej twarzy”.

Czy content marketing jest zawsze skuteczny? Podsumowanie

Przy wszystkich zaletach, jakie nam oferuje content marketing, warto być świadomym tego, że nie wystarczy napisanie kilku artykułów i nakręcenie jednego wideo, aby to skutecznie podniosło widoczność marki i zwiększyło sprzedaż.

Owszem, content marketing to jedna z najefektywniejszych form promocji, ale tylko pod warunkiem, gdy będzie odpowiednio zaplanowany i dobrze prowadzony – jedynie w ten sposób przyciągnie odbiorców. Musisz się więc skupić na strategii, wyznaczyć persony, do których skierujesz treści oraz połączyć to w spójną całość z innymi działaniami z obszaru marketingu (szczególnie SEO i SEM). Na koniec zostanie niezwykle istotny aspekt: dystrybucja treści. Content nie może trafić w próżnię, tylko tam, gdzie będą Twoi odbiorcy. Biorąc to pod uwagę, zostaje stworzenie wysokiej jakości treści, ewaluacja prowadzonych działań oraz optymalizacja.